söndag 28 juni 2009

Graveltouring 4 juli - rekrunda

I 30-gradig värme var jag i dag ute och rekade lite inför Graveltouring den 4 juli. Körde halva sträckan och jag kan nog lova att jag hittat rätt fina grusvägar. Kuperat, kurvigt och naturskönt. Vissa sträckor går i lummig terräng så att man ibland får huka sig för den överhängande grönskan. Längsta raksträckan då? På grusväg: 2,1 km (och precis innan den en raksträcka på 1,2 km) vilket är en fd järnvägsbank. På asfalt: 2,4 km.
Turen kommer att gå från Lidköping mot Skövde och bli ca 16 mil lång (3/4-delar på grus) och vara lättkörd eftersom turen riktar sig till de som är ovana vid gruskörning men även till vana grusåkare som gillar att köra i ett lite lugnare tempo. Vi kör på Lidköpings-slätten, i Vallebygden, på Billingen och en del på P4:s övningsfält utanför Skövde tätort. Vi avslutar i Skövde.
Tyvärr är många fina vägar "bommade" med grind eller bom. Eller så sitter det förbudsskyltar. Synd att detta ska begränsa ett fint upplägg på rutt. Fick vända flera gånger eftersom det inte gick att köra där jag tänkt. Ibland var det andra skäl som gjorde att det inte var bra att köra vidare. Vägen tog slut eller vägen blev för avancerad för att vara en "lätt grustur". Fick välja nya vägar (vilka inte är så dåliga dom heller) eftersom jag inte vill leda organiserade turer på vägar som är skyltade eller bommade utan tillstånd från markägaren.