söndag 20 september 2009

Sydbillingen 2009

Sydbillingen, dvs den del söder om riksväg 49, har lockat mig länge men det har inte blivit av att jag varit där speciellt mycket. Visst; Simsjön, Skultorps nabbe och området runt Hene har jag ju besökt en del gånger. Liksom ravinen i Skultorp som jag besökte för första gången nu i sommar.
I helgen passade jag på att ge mig ut till Sydbillingens platå. Besökte Storemossen och Svartesjö. Hittade förresten en geocatche vid sjön... Det är mycket sankmark här uppe (ca 290 meter över havet) så bra kängor var a och o för en lyckad vandring. Tror dock att bästa tillfällena för att utforska området är då det blir lite kallare ute så att marken hunnit frysa till och ger lite bättre bärighet. De som gillar att åka längdskidor tar givetvis dom - men själv föredrar jag snöfritt och en skön fotvandring istället. Får se hur det blir senare i höst eller början av vintern. Detta gav mersmak! Helt klart ett stort område som måste utforskas mer - en vildmark så nära! Presenterar några bilder från helgen.