fredag 25 september 2009

Vandring på Borgundaberget

Detta lilla platåberg ligger utmed 26:an och 48:an och det når ca 290 möh. Kommungränsen mellan Skövde och Falköping går över berget så det tillhör alltså båda kommunerna. Delvis lättvandrat men jag kom in i ganska besvärlig terräng också. Men vad gjorde det. Fanns en hel del märkliga träd - träd som hade fördelat sig i flera träd (se bilder) vilka var ganska unikt för just det här stället. Jag har sett liknande träd tidigare men dessa var rätt extrema. Och just att jag hittade tre stycken den korta stund jag var där.
På berget finns det dels tät skog men även ett större öppet fält. På de högre höjderna fann jag en utsiktsplats och här fanns också en triangelpunkt. Hittade också en äldre gård som såg ut att haft sina bättre dagar redan. Men för den som eventuellt är ute efter ett luftigt hus kommer nog att trivas. Nära gården finns även en stengärdsgård innehållande tämligen stora stenar.
Trots att jag var där i slutet av september så blommade fortfarande blåklockorna.